Klimakompenseret pakke – Hvad er fidusen?

Klimakompenseret pakke – Hvad er fidusen?

marts 6, 2021 Slået fra Af Redaktionen

Miljøet spiller en stor faktor for tiden, og man kan næsten ikke åbne en avis eller se tv uden der bliver nævnt noget med miljø. Det kan enten være at vi skal spise og drikke mere plantebaseret, eller de klimaaftryk vi sætter på miljøet.

Et klimaaftryk kan blandt andet være at man tager bilen i stedet for den bus som kører samme rute, og dermed har man sat et klimaaftryk ved at udlede mere CO2 end højst nødvendigt.

Pakker sætter også klimaaftryk, og dette har PostNord fundet på en løsning til.

Denne løsning benytter blandt andet Fragtinfo.dk sig af.
En klimakompenseret pakke koster lidt ekstra pr. pakke, dette beløb går til et unikt projekt i Hals Mose, her bliver en tidligere stor højmose genoprettet med hjælp fra Den Danske Naturfond. Da de hæver vandstanden til et naturligt niveau, vil den drivhusgas som ellers blev udledt, reduceret. Dette projekt forventer PostNord vil give en stor klimagevinst.
På denne måde bidrager en klimakompenseret pakke til at nedsætte CO₂ udledningen.

 

Kan en klimakompenseret pakke være en fordel for min virksomhed?

Det kan den i den grad! Der er stor markedsføringsværdi i at klimakompensere sine pakker, da det giver stor goodwill hos kunderne at man har haft miljøet i tankerne.
Dette kan gøre at kunderne vælger din virksomhed, frem for en som ikke går op i miljøet.
Det kan være en god ide at have badge på ens hjemmeside, så kunderne slet ikke er tvivl om at man går ind for at gøre noget godt for miljøet.
Det badge kan man få af PostNord når man har indgået aftale med dem om at købe deres service. Det koster ud over den normale pakkepris, prisen er pr.pakke der bliver sendt med omtanke.

PostNord tilbyder samtidig at man kan sætte et logo på ens forsendelser, der viser at netop denne pakke er klimakompenseret. Dette giver ekstra synlighed for slutkunden, da logoet er et klistermærke som sidder udenpå den pakke de modtager.

 

Er det pengene værd?
Det er det i den grad. De ekstra små penge virksomheden bruger på at få deres pakker klimakompenseret, får de 100 gange igen. Det gør de i form af kunderne vælger dem til fremfor nogen der ikke klimakompensere, og det får kunderne til at vende tilbage.
Virksomheden kan samtidig bevare deres gode samvittighed – i hvert fald overfor miljøet.

 

 

Miljørigtig emballage

Det store fokus på miljøet, er ikke noget der bare forsvinder, derfor kan man ligeså godt tænke miljøvenligt igennem hele produktionen.
Et godt sted at starte, er emballagen, særligt den man selv sender sine varer i, samt det pakkefyld der måtte være i samme emballage.

Miljøvenlig emballage kategoriseres ved at det er lavet af miljørigtige materialer, der ikke har sat de store klimaaftryk på Jorden.
En god fingerregel når man skal finde det helt miljørigtige materiale, er at kigge om det opfylder disse 3 krav:
–    Kan det genanvendes?

  • Kan det genbruges?
  • Er det biologisk nedbrydelig?

Finder man et materiale der opfylder disse 3 krav, er man helt sikker på at det er miljøvenligt materiale.