Er modetøj ved at blive bæredygtig?
Modebranchen og især tøjfabrikanterne har været stærkt kritiserede de seneste år. Efter adskillige ulykker i østasiatiske sweatshops med dødsfald til følge kom der fokus på modebranchens praktikker. Det viste sig at det tøj vi elsker fordi det er så billigt for os har en høj pris andre steder i verden. Tøjfabrikanter har sparet på omkostninger ved at se stort på arbejdsmiljøsikkerhed. Men det var kun begyndelsen.
Så snart der har været fokus på tøjbranchen dukkede straks flere katastrofehistorier op. Alt, fra børnearbejde til forfærdelige arbejdsbetingelser og hungerløn. Sidst og endeligt kom der også søgelys på tøjbranchens miljøpolitikker. Det var som at åbne Pandoras æske.
Modebranchens miljøaftryk er meget kontrovers
Det viste sig hurtigt at tøjproduktion faktisk er et værre miljøsvineri. Igennem årtier har ingen interesseret sig for emnet. Men da kritiske journalister overalt i verden begyndte at grave lidt efter kom der nogle ret grimme fakta til overfladen.
Det starter med produktion af bomuld. En stor del af den bomuld vores tøj bliver lavet af dyrkes i Egypten. Miljøbeskyttelse er stort set ikke eksisterende. Der sprøjtes med gift som har været forbudt i EU i årtier. Til farvning af tekstiler brugtes der giftige kemikalier i billiglande som Bangladesh og Pakistan. Og det var kun toppen af isbjerget. Det viste sig snart at modebranchen og tøjfabrikanterne stort set slet ingen miljø- og klimapolitik havde. De blev bogstaveligt talt taget med bukserne nede.
Har de oppet sig nu?
Tøjbranchen startede ud med søforklaringer og ansvarsfraskrivning. Ikke de var skyldige men markedet. Forbrugernes ønsker om stadig billigere tøj. Hele emnet udviklede sig hurtigt til en global skandale. Forbrugerne blev forvirret og frustreret. Hvem havde troet at noget så uskyldigt som et T-shirt eller et par sokker kunne være årsag til noget af verdens største miljøsvinerier og klimasynder? Forbrugerne begyndte at føle sig medskyldige og lede efter mere bæredygtige alternativer.
De får bæredygtige modehuse og tøjfabrikanter der allerede fandtes, fik pludselig enorm medvind og overfyldte ordrebøger. Der gik ikke længe og de konventionelle store virksomheder måtte indse at de bliver nødt til at rette sig efter tidsånden, eller tabe markedsandele.
Er modebranchen nu blevet bæredygtig?
Det er helt sikkert for meget sagt. Der er sket meget, men også meget grønvaskeri. Fx er de store tøjfabrikanters påstand om at de nu genbruger tekstiler blevet gennemhullet af faktatjek. Men der er også sket meget godt. Du KAN i dag købe bæredygtigt modetøj og endda til rimelige priser.
Det viser sig igen at forbruger pres er et virksomt middel for at holde producenter i ørerne. Først var undskyldningen at den voldsomme konkurrence i branchen var en hindring for en fornuftig miljø- og klimapolitik. Men når bare en af de store producenter har succes ved at formulere og efterleve miljø og klimahensyn, så tvinger den samme konkurrencepres de andre til at følge med.
Hvad kan du gøre?
Det er dig som forbruger der sidder med nøglen til en bæredygtig modebranche. Ved at stemme med dit Dankort på miljø- og klimabevidste modehuse og tøjfabrikanter belønner du dem. Og den enes belønning er den andens straf. Ved at købe bæredygtigt modetøj sætter du også de stadig alt for mange ikke miljøbevidste producenter under pres. Det er sådan det fungerer.
Du kan gøre en yderligere indsats ved at kommentere på modehuse og tøjfabrikanters sociale medie sider. Der kan du rose dem med en god bæredygtigheds rekord og skamrose dem der halter bagved.
Bæredygtigt modetøj er også godt for dig
Jo mere bæredygtighed, jo mere sikker bliver vores børns fremtid. På den måde gavner bæredygtighed os alle. Men bæredygtigt tøj er også sundere for dig.